Bättre sent än aldrig brukar man ju säga!

Hej, Uppdateringen har verkligen varit ur usel i från min sida. Men som sagt bättre sent än aldrig. Jag har ju varit på en underbar semester nyligen på medelhavets hjärta, med andra ord Malta. Jag kan lova er att det var ett fantastiskt land. Människorna var trevliga, maten var super, allt var helt underbart. Jag tänkte berätta lite kort och gott om min resa.

Dagen innan vi skulle åka så kom vi i säng ca: 23.00 och det var ju verkligen inte bra eftersom planet gick ca:06.10. Så vi gick upp 02.45 åt lite "Frukost" och så kom taxin och hämtade oss 03.30. Klockan 04.00 var vi framme på Arlanda och hade hoppats på att få checka in på en gång, för det stod att man kunde göra det tidigast två timmar innan avgång. Men nej, dem öppnade inte fören 04.45. Så där fick vi stå, trötta och hungriga. När incheckningen hade öppnat så gick det väldigt fort. Vi tog en runda i taxfreén, men handlade inget utan gick istället mot gaten där det bjöds på champange och tilltugg. Vi skulle tydligen helt ovetandes åka med SAS premiärflygning till Malta. Idol 2008 vinnaren Kevin Borg var där och skulle inviga flygningen eftersom Malta är hans hemland. Resan ner gick väldigt fort. När vi hade landat och gått av planet så fick vi utskällning på en gång eftersom vi gick under vingen på planet när vi skulle möta upp dom andra eftersom vi fick lite konstiga platser på planet. Så kan det gå. Vi fick åka en buss i ca 30 minuter innan vi kom fram till hotellet. När vi checkat in och installerat oss var det dags att äta något. Vi gick ut från hotellet och fick syn på en liten pizzeria som serverade en stor pizza slize för 18 kronor (Pizzaslizen var som en barnpizza här i Sverige) Det var med sanningen ord den godaste pizza jag ätit. Efter pizzan så tog vi promenad runt Qwara och utforskade affärerna och hittade den största matkedjan som fanns i närheten av hotellet nämligen supermarket, där var vi nästan varje dag och handlade allt möjligt. Den första middagen vart hammburgare och makaroner, och ni som älskar hamburgarna i Sverige skulle älska dom på Malta ännu mer, det var mera kött i dem. Vi avslutade kvällen med att spela lite kort på balkongen och gick och lade oss tidigt för att orka med nästa dag. Då åkte vi till Golden bay för att sola och bada. När vi väl kom till stranden så sa jag "jag brukar aldrig få färg på benen" och benen vart  nämnligen det första stället jag brände mig på. Jag kanske ska vara tyst nästa gång. Haha. Vi var på stranden i ca 5 timmar och sen tog vi bussen tillbaka till hotellet. Bussen kostade som max att åka 16 kronor. Hur billigt som helst. Sen på kvällen tog vi ett dopp i poolen och spelade lite grann i spelhallen som fanns på hotellet, sen var det dags att sova för att orka med nästa dags utflykt då vi skulle åka till huvudstaden Valetta, en jätte fin stad. Även där fick vi vara med om något vi inte visste innan. Vi fick nämnligen se Malta byta president. En häftig upplevelse. När vi gått runt i Valetta ett par timmar så begav vi oss till Sliema, för att kolla runt i lite affärer. Fast vi hittade inget intressant så vi åkte tillbaka till hotellet och badade i poolen. Dagen efter det åkte vi till en annan strand Ghadira Bay. Där drack vi en jätte god kall apelsin juice jag aldrig kommer glömma. Där var vi i ca 5 timmar sen åkte vi tillbaka till hotellet och tog en promenad till supermarket för att handla lite mat. Vakumförpackade cheesburgare. Det var riktigt gott faktiskt. Nästa dag bestämde vi oss för att bara var runt hotellet och ta det lugnt, utforska mer osv. 

Dagen efter det tog vi färjan över till Blue Lagoon som ligger på Maltas grann ö Cominio. Det var jätte fint och mysigt där. Men tyvärr var det för mycket människor där så i var bara där i två timmar sen tog vi färjan tillbaka och besökte en annan strand Paradise bay, där var det inte så mycket folk men det var jätte mycket maneter så vi badade inte utan solade bara och drack smootie. Innan vi gick tog vi en varsin hamburgare och då kom ca 40 skolelever och invaderade stranden. Snacka om timing. Vi gick den långa vägen tillbaka till bussen och åkte hem till hotellet. Den dagen tog vi en lång promenad till Bugibba för att få i oss lite mat. Jag åt Pasta carbonara, och även det var den godaste jag någonsin jag har ätit. Sen begav vi oss tillbaka till hotellet, satte oss på balkongen och spelade lite kort. Sista hela dagen åkte vi till  Ghajn Tuffieha Bay, i resguiden så skulle det vara öns vackraste strand. Alla stränder var riktigt fina och hade alla olika charm, men visst den var jätte fin men Blue lagoon är nog ändå en favorit. Veckan gick otroligt snabbt och vädret var på topp hela veckan utom den dagen vi skulle åka hem, det blixtrade under natten och morgonen. Men lika tråkigt var det att åka hem ändå. När planet väl hade landat på Arlanda så mötte min älskade mamma upp oss. Tack Mamma! 

Lite kort berättat, men jag skulle kunna skriva en bok annars. Fråga mig så berättar jag gärna mer detaljerat. Lägger upp några bilder. Snälla kommentera!
(Bilden ovan är ifrån Blue Lagoon)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0